Geef je nu op!
Haak aan bij GRQ Business Network

Lijndienst Eelde-Kopenhagen op zoek naar massa

Eelde - Klein maar fijn

Een groep ondernemers vloog donderdagochtend vanaf Groningen Airport Eelde naar de Deense stad Kopenhagen. Hier vragen zij gedurende twee dagen aandacht voor de mogelijkheden van de lijndienst Kopenhagen – Eelde. Voor Noordz vloog Bouke Nielsen mee. Vanuit Kopenhagen doet hij verslag. Hieronder deel 2.

Elke week ontdekt Marco de Jong mensen die via Schiphol de wereld in gaan. ,,Maar dat is omdat ik er nu op let’’, zegt hij, ,,want het had eerder nooit mijn aandacht.’’ Dat het de eigenaar van the Factor-e nu pas opvalt, heeft te maken met zijn rol als voorzitter van de businessclub GRQ.

Die businessclub die zich inzet voor Groningen Airport Eelde, heeft twee dagen in Kopenhagen vertoefd. De groep wil de lijndienst Eelde-Kopenhagen onder de aandacht brengen. Via Kopenhagen is een groot deel van de wereld bereikbaar en des te meer passagiers voor die route kiezen, des te rendabeler wordt de noordelijke luchthaven.

Marco de Jong: ,,Het is zelfs zo dat een grote leverancier van the Factor-e uit Kopenhagen komt. Ik ga ze binnenkort vertellen dat ze ook rechtstreeks naar Groningen kunnen vliegen.’’

Mooie verbinding

Het is een van de manieren om de lijndienst naar Kopenhagen meer massa te bezorgen. Het uitstapje van GRQ moet ook helpen. Dertig ondernemers zijn voor eigen rekening mee geweest met Groningens burgemeester Peter den Oudsten als delegatieleider. ,,We willen de airport vanaf nu maximaal benutten’’, vindt hij. ,,En Kopenhagen is een mooie verbinding, want via die weg kun je een heel eind in de wereld komen.’’

Het noordelijk gezelschap bezocht vrijdag De Opera in Kopenhagen, een geschenk van de overleden eigenaar van ’s werelds grootste rederij Maersk. Een presentje van 300 miljoen euro.

Hij vindt een goeie verbinding met de wereld ook van belang voor een groeiende economie als die van Groningen. ,,De nieuwe economie is internationaal en dus moet je erop uit kunnen’’, klinkt het. ,,Het mooie van een trip als deze is dat de ondernemers zelf het initiatief naar zich toetrekken. Wij bestuurders trekken ons wat terug als de ondernemers in het gat springen.’’

Onderlinge banden binnen GRQ

De ondernemers hebben kennis kunnen nemen van de kansen in Denemarken tijdens een ontvangst door de ambassadeur. Maar ook onderling zijn de banden aangehaald en sommigen ontdekten dat ze elkaar ook nog konden helpen. Ze hebben bedrijven opgezocht – gisteren de reder Clipper – en ook de toeristische en architectonische hoogtepunten zijn bezocht.

Maar de focus ligt niet alleen op Kopenhagen. Vliegveld-directeur Marco van der Kreeke werkt momenteel aan een tweede hub naast Kopenhagen. Hij hoopt tussen nu en anderhalf jaar een overeenkomst met München te bereiken voor een lijndienst Eelde-München. ,,Maar zoiets blijft een lastig traject’’, legt hij uit, ,,want wij kunnen wel willen maar zijn afhankelijk van anderen.’’

Doorpakken

Ook gaat GRQ vaker op pad. Zo is er het plan om ook Londen en Gdansk, twee andere bestemmingen vanaf Eelde, met een bezoek te vereren. Alles met het doel de zakelijke mogelijkheden van die bestemmingen te versterken.

Van der Kreeke is dolgelukkig met GRQ. Tot een paar maanden geleden stond hij er in feite alleen voor. Nu heeft hij veel steun van Marco de Jong en zijn rechterhand bij GRQ, Haskia Kramer. ,,Ik word hier wel gelukkig van’’, zegt hij. ,,Met zo’n groep ondernemers achter je heb je meer spankracht.’’

Den Oudsten vindt dat er nu doorgepakt moet worden. ,,Er ligt iets moois en samen kunnen we er wat van maken.’’ Van der Kreeke kan zich daar wel in vinden: ,,In alle bescheidenheid, voor Eelde kan een mooie rol zijn weggelegd.’’

Uitzicht over het water vanaf het buitenbalkon.
Uitzicht over het water vanaf het buitenbalkon.
Op bezoek bij de Deense reder Clipper. De topman van Clipper in gesprek met Karin Orsel van MF uit Delfzijl.
Op bezoek bij de Deense reder Clipper. De topman van Clipper in gesprek met Karin Orsel van MF uit Delfzijl.
Clipper was een van de eerste rederijen die met kapingen kreeg te maken. Het verhaal was boeiend.
Clipper was een van de eerste rederijen die met kapingen kreeg te maken. Het verhaal was boeiend.
Delegatieleider Peter den Oudsten weer terug op Eelde. Op de achtergrond het toestel van de lijn Kopenhagen-Eelde, die afgeladen vol zat.
Delegatieleider Peter den Oudsten weer terug op Eelde. Op de achtergrond het toestel van de lijn Kopenhagen-Eelde, die afgeladen vol zat.

Foto’s: Pepijn van den Broeke

Artikel: Bouke Nielsen voor Noordblog