Lijndienst Eelde-Kopenhagen op zoek naar massa

Klein maar fijn!

 

Groningen Airport Eelde heeft weer vrienden. Ondernemers spannen
zich ineens in voor de noordelijke luchthaven en er is zelfs al een businessclub. Over nieuwe tijden.

 

Door Bouke Nielsen, foto’s Pepijn van den Broeke

Uit Noordz van 17 maart j.l.

 

Groningen Airport Eelde is geen concurrent van Lelystad, Bremen of Münster en moet dat ook niet worden. Burgemeester Peter den Oudsten van aandeelhouder gemeente Groningen stelt onomwonden: „We zijn een kleine luchthaven en we blijven een kleine luchthaven.”

Vanuit die maatvoering liggen er nog voldoende mogelijkheden, constateert hij tijdens een oriëntatietrip met de vliegende ondernemers- en lobbyclub GRQ naar Kopenhagen. Realiteits- zin in combinatie met ambitie en creativiteit moet de noorde- lijke luchthaven voldoende spankracht geven om de regio tot nut te zijn en ook economisch een plus te halen. Het is daarom een lobby op maat.

 

„Laten we wel zijn”, zegt luchthavendirecteur Marco van de Kreeke tijdens diezelfde trip, „we hebben het hier over Eelde. We worden geen Eindhoven. En in alle bescheidenheid moeten we wel vaststellen dat Eelde zeker een mooie rol kan vervullen.”

Noord-Nederland en Groningen Airport Eelde was lange tijd als een liefde tussen twee diepvrieskippen. Er was geen innige omhelzing. De ligging is niet perfect, want voor de Friezen is Schiphol een alternatief met veel meer keus. Pakweg vijftien tot twintig jaar geleden had ondernemer Henk Koop daarom het

idee om de luchthaven te verhuizen. Eelde was en is enorm gewild als woonplaats en de verkoop van de grond zou honder- den miljoenen guldens opleveren.

Dat geld moest gebruikt worden om in Oostwold een nieuw vliegveld aan te leggen. Dat lag vlakbij de geplande Blauwestad, het lag nabij het kruispunt van A7 en wat de A33 naar de Eemshaven zou worden. En dichtbij Duitsland, want in die tijd waren de vliegvelden van Münster en Bremen nog niet tot wasdom gekomen.

Een fraai plan van Koop. Maar het is er niet van gekomen. Groningen Airport Eelde worstelde verder, ondanks de eindelijk gerealiseerde baanverlenging. Lichtpuntjes en tegenvallers volgden elkaar op in al die jaren, het kabbelde voort. Tot een paar maanden geleden de luchthaven dreigde te bezwijken onder alle tegendruk. Het leek alsof ondernemers ineens beseften wat ze zouden missen: grote schrik.

Van de Kreeke krijgt sindsdien steun uit alle hoeken. Vanuit GRQ zijn de leden collega-ondernemers aan het bestoken met wervende teksten over de luchthaven. En Voys arrangeerde speciaal voor het vliegveld een marketing-hackathon. „Wij hebben al meer dan tien jaar ervaring in zakelijke marketing,

 

Zeg maar in de business-to-businessmarketing”, legt Mark Vletter, eigenaar van Voys, uit. „Voor Eelde is dat een nieuw gebied.”

Het is goed de rol van de noordelijke luchthaven even te duiden: men biedt aan luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties een plek aan om te landen. Niks meer en niks minder. Een vlieg- veld faciliteert dus.

Wat Vletter en zijn medewerkers onder meer hebben gedaan is in beeld krijgen hoe een passagier via internet Eelde bezoekt en wat voor diensten hij wil afnemen. „Dan krijg je de omzet per klant”, zegt hij, „en je weet ook dat wanneer je 1 euro investeert er bijvoorbeeld 4 uit komen.”

Er is uiteindelijk een enorme lijst aan ideeën geproduceerd in de tweedaagse hackathon. We pikken er even één krent uit, namelijk de kans op een nieuwe lijndienst vanaf Eelde voor ict-ontwikkelaars uit Oost-Europa.

Dat zit zo. De noordelijke ict-sector zit te springen om bekwame ontwikkelaars. Ze zijn hier niet te vinden en structureel zijn er honderden vacatures. Maar in Oost-Europa lopen er talloze hele goede ict’ers rond. Het idee is nu om op zondagavond met een vliegtuig ict’ers op te halen en ze vrijdagavond terug te vliegen. Vletter: „En door het op een site te zetten, kun je er achter komen hoeveel interesse er is. Zonder kosten te maken kun je op die manier een nieuwe vlucht in de markt zetten. Het zou gaaf zijn als we vooraf al zeker weten dat honderd man deze kant uit komen zonder dat er een vlucht is geweest.”

Vletter wijst er ook op dat Eelde altijd een klein vliegveld zal blijven. In Eindhoven zullen de lowbudgetmaatschappijen lan- den, in Eelde zal dat beperkt blijven. Maar vanaf Eelde moet je wel snel ‘en rendabel’ de wereld in kunnen, vindt Vletter.

Den Oudsten wil Groningen Airport ‘maximaal benutten’.
De mogelijkheden zijn groter dan ooit tevoren, vindt hij, want doordat de overheden bereid lijken in totaal 46 miljoen euro te investeren en door de inzet van ondernemers is er een nieuw en fris elan. Den Oudsten: „De ondernemers zijn de drijvende kracht. Zo’n groep was er tien jaar geleden niet.”

Marco de Jong, eigenaar van the Factor-e, is voorzitter van
de businessclub GRQ. Deze club gaat helpen de business rond Eelde op te tuigen. „We gaan de zakelijke bestemmingen vanaf Eelde bezoeken met ondernemers van GRQ om te kijken of we meer business kunnen regelen.” Die bestemmingen zijn behalve Kopenhagen nog Gdansk en Londen. En wellicht komt München daar nog bij. München en Kopenhagen zijn zogenoemde hubs; daar vandaan kan men de wereld in.

Het bijzondere aan de trip naar Kopenhagen is dat ineens duidelijk wordt van hoeveel mensen luchthavendirecteur
Van de Kreeke steun krijgt. De Jong: „Van de Kreeke heeft er al die jaren eigenlijk alleen voor gestaan. Nu ineens krijgt hij steun om te innoveren. Harm Post komt straks, Voys heeft via een hackathon veel ideeën aangereikt en daar is GRQ ook nog bij gekomen.”

Harm Post, nu nog directeur van Groningen Seaports, gaat

nieuwe business op de luchthaven ontwikkelen. Zijn de nitieve plan komt een dezer dagen af.

Den Oudsten: „Er hangt een heel andere sfeer rond Eelde, er is nieuwe energie. En als er zo meteen geïnvesteerd wordt, kunnen we serieus werken aan verdienmodellen.”

Van der Kreeke weet niet wat hem overkomt. „Ik word hier wel heel gelukkig van. Er is weer perspectief.”

Maar hij tempert al te verkeerde verwachtingen. Want Eelde vergelijken met Eindhoven, Rotterdam en Lelystad is onterecht. Ooit, toen Van de Kreeke zijn loopbaan in de luchtvaart begon op het vliegveld van Maastricht, gingen er zo’n 200.000 pas- sagiers jaarlijks via Eindhoven en Rotterdam, zo herinnert hij zich. En Eelde had er ongeveer 100.000. Hij somt op hoe de verhoudingen nu liggen: Eindhoven 4,5 miljoen passagiers, Rotterdam 1,5 miljoen en Eelde 185.000. „Maar er is veel meer potentie dan die 185.000. Dat wel.” 

 

Terug naar overzicht

GRQ Business Network. Voor ondernemers door ondernemers!